sobota, 12 października 2013

Kapelusz jak z obrazka (i ze słomianej maty pod talerze)

Nie mogę już patrzeć na mój gorset z 1880r więc na widok maty pod talerze w sklepie od razu pomyślałam sobie: byłby z tego fajny kapelusz. Nie potrzebuję na razie żadnego do kostiumu, to fajny dodatek i nie można mieć ich zbyt wiele :D
Since I can't stand the sight of my 1880s corset, when I saw that straw mat  I immediately thaought it would make fantastic Gainsborough hat. I don't need any to complete an outfit but I love hats and I think one could nevere get enough of them!

Zainspirował mnie ten obraz:
Here's my inspiration:


Kupiłam więc 3 podkładki pod talerze - 2 okrągłe słomiane i jedną filcową prostokątną.
 Przygotowałam też kawałek czarnej bawełny, klej do tapet i taki w pistolecie, nożyczki, igłę i nici.
So I bought 2 round, straw mattes and a square one. I also grabbed a piece of black cotton, glue, scissors, needle and thread.

 Pierwszy krok - skleić dwie okrągłe, słomiane maty. Użyłam tutaj kleju w pistolecie.
Our first step - glue two round plates together.
Następny - wyciąć z maty filcowej główkę kapelusza. Powinna mieć taki kształt:
Odrysowujemy ten kształt na jakimś kawałku papieru. Następnie zszyć ją w taki ucięty stożek.
Next - cut  the crown out of square mat.  Transfer the shape onto some paper piece and then sew the edges together.

Potem zaznaczamy sobie środek maty i odrysowujemy wokół niego kształt spodu tego stożka. I wycinamy jakiś centymetr od krawędzi, starając się nie zniszczyć tego koła w środku (bo ma być denkiem kapelusza)
Then you need to cut out a circle in the middle of the round mattes for the crown.


Nacinamy brzeg wyciętego otworu.
Clip the edges of the circle.

Teraz musimy wszyć denko do stożka.
Sew the circle you cut out to the crown.

I w końcu przyszyć główkę kapelusza do ronda. Wkładamy ją od spodu, i od spodu też ją przyszyłam.
And then sew the crown to the brim.


 Baza jest już skończona.
The hat base is finished:

Czas na obszycie go czarną bawełną. Zaczynamy od wycięcia - jednego koła na rondo, główki kapelusza z wcześniej przygotowanego wykroju, denka i paska tak długiego jak obwód ronda ze skosu.
Now it's time to cover the hat with cotton. Cut one big circle for your brim, smaller one out of it for the top, the crown and long strip on bias.

Zszywamy ze sobą główkę i denko. Naciągamy je na kapelusz i szerokim ściegiem przymocowujemy do podstawy główki.
Start by sewing crown and top of the hat cover together. Pull it over the hat crown and sew onto the brim.


Potem bierzemy klej do tapet, smarujemy nim wierzch ronda i kładziemy na to bawełniane koło. Czekamy aż klej wyschnie. Jeśli chcecie mieć czarny spód to powtarzamy tę operację na drugiej stronie.
 Then glue the brim cover to the mattes.


Pozostała nam jeszcze lamówka dookoła ronda kapelusza.
Sew on binding


Na koniec wiążemy go do pożądanego kształtu i pryskamy wodą. Czekamy aż wyschnie.
And shape it with water.Wait till it dries.

Tak wygląda gotowy kapelusz. Muszę znaleźć jeszcze jakąś ładną wstążkę do niego i pióra.
Now decorate it with ribbon and some feathers.

No i miejsce, gdzie będę go trzymać...
And find a place where you could keep it...
As you can see, my window is quite packed with hats :D

16 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Te maty aż się prosiły, żeby być kapeluszem!

      Usuń
  2. Kusisz kobieto, a nie mam na to czasu ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tylko godzinka roboty :) No, może dwie jeśli klej długo schnie.

      Usuń
  3. Fajny pomysł na kapelusz :) Może kiedyś go wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :) W planach mam jeszcze taki cały biały i wcześniejszy, mniejszy słomiany kapelusik. Oba z podstawek pod talerze.

      Usuń
  4. Genialny pomysł :D Może kiedyś z niego skorzystam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Korzystaj ile chcesz :) Kapelusz jest przyjemny w wykonaniu i całkiem dobrze wygląda!

      Usuń
  5. ale świetny pomysł, muszę podpatrywać Twego bloga, przyda mi się taka praktyczna wiedza przy konstrukcji mojego stroju XVIII wiecznego

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo fajnie opisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Moim zdaniem wszelkie kapelusze są piękne tylko należy o nie dbać w odpowiedni sposób. Ja mam u siebie całkiem sporą kolekcję kapeluszy od https://www.sterkowski.pl/ i jeśli tylko nadarzy się okazja i pogoda pozwala to z miłą chęcią je nosze.

    OdpowiedzUsuń
  8. Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja także jestem wielką fanką kapeluszy i mogę się pochwalić, że już kilka z nich mam w swojej kolekcji. Całkiem niedawno również kupiłam nowy kapelusz od https://hatfactory.pl/ i jak dla mnie jest to bardzo fajny sklep z wieloma nakryciami głowy.

    OdpowiedzUsuń
  10. Faktycznie takie kapelusze jak zawsze są modne i myślę, że również jeszcze pozostaną modne przez długi okres. Myślę, że dla mężczyzn bardzo fajne są kaszkiety https://modaija.pl/kaszkiet-dla-pana-na-zimowe-spacery/ tym bardziej jeśli chodzi o zimowe momenty.

    OdpowiedzUsuń